Race reportage

Klicka på önskad artikel nedan för att öppna den.

2011-10-01 - Sverige Cupen (Linköping)

Sverige cupen (2011-10-01)

Träning

...

Tidkörning

...

Heaten

...

Final

...

Sammanfattning

...

2011-09-25 - Karting Cup 3 - Eva Zetterströms minne (Kristinehamn)

Karting Cup 3 - Eva Zetterströms minne - Kristinehamn (2011-09-25)

Vi skulle upp och fira Max farmor som hade fyllt år, så vi passade på att köra sista deltävlingen i Karing Cip på väg hem.
Vädret: Mulet och knappt 14 grader varmt.
Antal startande: 18 st i Micro

Träning

Vi hade hunnit med att träna några varv på lördag kvällen innan det blev mörkt, så vi viste ungefär vilka inställningar som fungerade bäst för oss. Så på träningen behövde vi bara verifiera att våra inställningar var rätt och göra små förändringar.

Heaten (8 varv)

Det var ingen tidkörning utan man använde sig istället av tre lottade heat. Start proceduren var av startkorridor typ, trots att linjerna inte var uppmålade. 

Heat 1: Startposition 16:e. Första startförsöket var mycket stökigt så de fick rödflagga heatet och ställa kartar på rätt plats, men det andra försöket gick mycket bättre. I starten är Linus Gustavsson #4 (startade 13) inte med alls och drar därför även men sig Filip Thorén #15 (startade 15) så dessa två är Max redan förbi innan starten, och på start och målrakan tar Max sig direkt förbi Erik Fromell #39. In i kurva två kör Max förbi Alexander Gustafsson #69 och Jonathan Larsson #99 genom att bromsa senare, mitt i kurvan snurrar My Lind #40 och Max passar då på att även passera Henrik Tibblin #6. I sista kurvan på varv 1 tar han sig förbi Hampus Ericsson #32 genom att ta ingången till kurvan tightare och innan start och målrakan kör han förbi Hampus Karlsson #55. Efter ett varv är har Max yagit sig förbi 9 förare och är uppe på en 7:e plats. På varv 2 i kurva 6 bromsar han sig förbi Anton Fält #76 nu är Max uppe på en 6:e plats. På varv 5 i kurva 6 bromsar han sig förbi Johan Palmqvist #38. På varv 6 i kurva 1 försöker tre förare gå in i bredd Calle Ahlin #5, Emil Sonesson #71 och Jonathan Elm #94. Det blir för trångt och Emil Sonesson #71 och Jonathan Elm #94 krokar ihop i varandra och Max smitter förbi och på rakan ner mot kurva 2 kör Max förbi Calle Ahlin.Nu är Max på 2:a plats. På varv 8 i kurva 2 bromsar Johan Palmqvist sig förbi men Max återtar 2:a platsen i kurva 6 .Max blir 2:a i heatet.

Heat 2: Startposition 1:a. Max tar starten. På varv 7 in i kurva 6 bromsar sig Johan Palmqvist #38 sig förbi Max. Men Max återtar ledningen på start och mål rakan. På sista varvet missar Max inbromsningen i kurva 2 p.g.a en missbedömning vid en varvning av Oskar Björk #18 och detta ut utnyttjar Johan Palmqvist. På start och målrakan kör Max åter om Johan men hinner inte förbi innan mållinjen utan får stryk med 18 tusendelar. Max blir 2:a i heatet.

Heat 3: Startposition 8:a. Vid starten så är Max direkt förbi Linus Gustavsson #4 som startade som 5:a och Filip Thorén #15 som startade 7:a p.g.a. av att Linus Gustavsson #4 åter igen inte är med i starten. På start och målrakan kör Max om Erik Fromell #39 och på rakan ner mot kurva 2 kör Max förbi Alexander Gustafsson #69. I utgången på kurva 2 gör Hampus Ericsson #32 ett litet misstag och Max passar på att köra om. På start och målrakan kör Max om Henrik Tibblin #6. Så efter 1 varv är Max uppe på en 2:a plats. Nu börjar jakten på Vincent Lassesson #24 men tyvärr så kör vi lite för snålt på soppan och efter var 3 börjar Max tappa på Vincent. Detta får till följd att Max tar i ännu mer och överkör med små misstag lite här och där och tappar ännu mer mark till Vincent. På sista varvet in i kurva 1 blir Max omkörd av Johan Palmqvist #38, men Max återtar andra platsen i kurva 6 genom att bromsa senare och dyka på innern. Max blir 2:a i heatet.

Final (10 varv)

Genom sina tre andra platser får Max startposition 3 i finalen. Vincent Lassesson #24 startar master och Johan Palmqvist #38 startar som 2:a. I starten klarar Max inte att stänga luckan mellan sig och Vincent in i kurva 1 utan Johan Palmqvist lyckas klämma sig in i mellan. Men på start och målrakan på varv 2 kör Max lätt om Johan som inte längre har samma toppfart som han hade i heaten (de hade bytt en skadad strypbricka). Nu börjar jakten på Vincent som hade lyckats skapa en lucka på ca 10 meter på första varvet. På varv 4 är Max ikapp Vincent och nu är vår taktik att bara ligga kvar bakom Vincent och se var Max är snabbare och när det återstår 1 eller 2 varv så skall vi försöka köra om honom. På varv 8 i kurva 1 gör Max tyvärr ett misstag, han gå in lite för tight och sätter framhjulet utanför banan och får ett kast som resulterar i att han hamnar utanför banan i utgången i kurvan och tappar genast ett par meter till Vincent. Dessa dyrbara meter hinner Max inte att köra ikapp på de återstående 2 varven. Max blir 2:a i finalen.

Sammanfattning

En mycket bra genomförd tävling! Det ända vi måste fortsätta att jobba på är: Att inte överköra efter ett misstag eller om karten inte presterar på topp, för vi förlorar alltid tid på detta och det är lätt att det blir en ond cirkel av detta genom att han tar i ännu mer.

Jag måste även framhållas Moa (Max syster) som börjar blir riktigt duktig på att köra kart. Vilken otrolig utveckling hon har gjort under året. När hon började köra i våras så vågade hon knappt gasa mer än 10 meter, för sedan tyckte hon att det kittlades för mycket i rumpan av vibrationerna. I hennes sista heat så hängde hon med mycket bra (dock inte med de allra bästa) men nu är det plattan i backen på rakorna och t.o.m. genom högfarts kurvorna. Fortsätter denna utveckling så får killarna och tjejerna se upp för henne nästa år.

2011-09-17 - MKR 8 (Järfälla)

MKR 8 – Järfälla 17 september 2011

Då var det dags för sista deltävlingen i MKR serien och denna gång är det Järfälla som står som värd för tävlingen. Inför denna säsong så hade Järfälla asfalterat om hela banan och den var betydligt snabbare än förra året, det hade kvällstävlingarnas resultat visat som de hade haft under året.
Vädret: Soligt men lite kyligt på morgonen. Temperaturen kröp upp till ca 15 grader under dagen.
Antal startande: 39 st i Micro

Träning

Eftersom vi hade varit och tränat veckan innan och provat ett antal olika drev och chassi inställningar så viste vi ganska väl vad v skulle använda inför tävlingen. Så det var bara att köra igenom träningen och se att allt fungerade.

Tidkörning

Inför tidkörningen lottades vi till andra gruppen. Tidkörningen gick bra vi fick andra tid i gruppen och en femte tid totalt.

Heaten (6 varv)

Eftersom de var 39 startande så blev det två grupper.

Heat 1: I heat 1 startade Max som 3:a eftersom han hade kört till sig en 5:e kvaltid. Max gör en mycket bra start och tar sig förbi Vincent Lassesson #24 (startade på andra plats) in i första kurvan och tar sig sedan även om Kalle Gustafsson #19 (startade master) på rakan ner mot kurva två. Under varv 1 och 2 drar Max ifrån de övriga, men under varv 3 börjar Vincent och Kalle knappa in försprånget (Max motorn började gå snålt på bensin). På varv 4 in i kurva ett tar sig Vincent förbi men Max bromsar senare in i kurva 2 och återtar ledningen. Under varv 5 behåller Max ledningen men på sista varvet in i kurva 2 försöker sig Vincent på en omkörning, men Max hänger kvar på yttern och återtar ledningen in i kurva 3 eftersom den svänger åt rätt håll. Genom att Max och Vincent fightas om ledningen så bjuder de in Kalle och på bak rakan ner mot kurva 7 tar Kalle sig förbi Max, och får genast några meters lucka. Max sätter däremot kurva 8 mycket bättre än Kalle och får därför bättre fart ut på rakorna och på start och mål rakan går Max ut och göra en omkörning. Men han hinner inte förbi innan mållinjen utan får stryk med 17 tusendelar och blir 2:a i heatet.

Heat 2: Max startar som 2:a efter sin andra plats i heat 1. Kalle tar starten med Max strax efter. På varv 2 in i kurva 1 försöker Max sig på en omkörning men Kalle stänger dörren, men i kurva 8 gör Max en mycket snygg och oväntad omkörning. På varv 4 dyker Kalle på innern i Kurva 1 men Max återtar genast ledningen igen i kurva 2. På varv 6 försöker Vincent sig på en omkörning i kurva 7 men Max hänger kvar på yttern, båda förarna visar respekt för varandra och lämnar plats åt varandra så att båda kommer igenom kurvan. Men båda två tappar tyvärr mycket fart och detta är Kalle inte sen att utnyttjar och dyka mycket snävt in i kurva 8. Men denna snäva kurvtagning straffar sig i utgången och detta är Max i sin tur inte sen på att utnyttja. Kalle och Max ligger sida vid sida med Max på innern vid ingången till kurva 9 och nu styra Kalle bara in trots att Max ligger där. För att undvika en krock så måste Max svänga undan och detta medför att han hamnar utanför banan och kör rakt över kerbsen (Max trycks helt enkelt av banan av Kalle och detta borde ha renderat i en varning/bestraffning, om man ser till hur domarna dömde i andra händelser). Genom att Max fick en resan över kerbsen så tappade han mycket fart och detta är inte Vincent sen på att utnyttja, Max blir 3:a i heatet.

Final (10 varv)

Max startar som 3:a i finalen, med Kalle Gustafsson #19 som master och William Sjöblom #80 som 2:a. Starten går efter ett master varv men blir rödflaggat p.g.a. en krock längre ned i fältet i andra sväng. I det andra startförsökte försöker Max ta sig förbi William in i 1:a kurvan men det går inte och han får backa av lite, det straffar sig då Isac Blomqvist #64 kan bromsa sig förbi in i kurva 2 (Max är nu 4:a). På varv 5 i kurva 4 försöker sig Max på en omkörning av Kalle eftersom han har tappat lite fart efter att han just blivit omkörd av William Sjöblom men den misslyckas. William Carlsson #91 utnyttjar att Max i sin tur tappar fart i sitt försök i utgången av kurva 4:a, men i kurva 6 dyker Max på innern av William Carlsson. Det som nu händer är att William hänger kvar på yttern och i utgången så vet Max inte om att han finns kvar där snett bakom honom, William framhjul krokar i Max bakdäck (för denna manöver får Max en varning, han hade inte lämnade tillräcklig plats på utsidan). Max studsar upp och får ett kast och han tappar mycket fart på rakan ner mot kurva 7, så att Vincent Lassesson #24, Emil Sternmark #9 och t.o.m. William Carlsson #91 tar sig förbi (Max är nu 7:a). På varv 6 bromsar Max sig förbi William Carlsson i kurva 2. På de återstående varven kör Max så kort det går och tyvärr lite över gränsen med små misstag lite här och där. Han känner troligen av detta för han börjar titta bakåt väldigt ofta. På sista varvet gör han ett misstag och är med halva karten utanför banan i utgången av kurva 8 och William Carlsson kan åter köra om Max. Max blir 7 i finalen.

Sammanfattning

Tävlingen blev inte som vi hade hoppats på med tanke på hur bra det har gått på de senaste tävlingarna, men en 7:e plats av 39 st är ett bra resultat. Det var helt enkelt inte vår dag idag.
 Men en chassi förändring till finalen (jag trodde att KZ2 hade satt ner mer gummi i asfalten än de hade gjort) som gjorde att chassit blev mycket oroligt i kurvorna samt de händelser som hände i finalen gjorde att Max överkörde lite. Det är troligen anledningarna att det inte gick lika fort i finalen som det hade gjorde i heaten. Men detta är något vi har pratat om och som vi får ta lärdom av, vi kommer att fortsätta att jobbat på att bli ett bättre team.

2011-09-03 - MKR 7 (Mora)

MKR 7 - Mora 3 september 2011

Då var det dags för sjunde deltävlingen i MKR serien. Denna gång är det Mora som står som värd för tävlingen.
Vädret: Lite kyligt 10-15 grader, solen sken på förmiddagen men det mulnade på under eftermiddagen men regnet uteblev.
Antal startande: 30 st i Micro

Träning

Vi har bara varit i Mora en gång tidigare och då var det regn, så vi hade ingen grunddata att luta oss emot denna gång. Så träningen gick ut på i första hand att försöka hitta någorlunda rätt inställningar. Vi testade lite olika drev och förgasarinställningar för att se vad som fungerade bäst. På första träningen var Max hela 8 tiondelar efter Jakob Bälter, det samma gällde tyvärr även under andra träningen. Men under tredje träningen fick Max upp lite mer fart och var bara 5 tiondelar efter. Så nu började vi hitta rätt inställningar samt att Max börjar hitta runt banan. Vi gör några till små förändringar inför tidkörningen, målet är att vara max 3 tiondelar efter Jakob.

Tidkörning

Tidkörning blir inte som vi hade planerat, den bliv lite stökig med varvningar och dåligt med fria varv. Det var även svårt att få Max att jaga istället för att jagas. När jag väl får Max att släppa förbi Kalle Gustafsson #19 och jaga honom istället, kör de ikapp en klunga med bilar som förstör det varvet (varvet som hade börjat så bra). Men Max ödslar ingen tid bakom dessa bilar utan dundrar snabbt förbi dessa och i samma veva även Kalle. Max får göra jobbet själv att försöka sätta en bra tid och det fungerade, för nu sätter han kvalgruppens bästa tid och drar även med sig Kalle som sätter kvalgruppens näst bästa tid (bra jobbat killar). Max tid räcker till tredje bästa tid och han är bara 0,335 sekunder efter Jakob Bälter. Så första målet är uppnått, nu gäller det bara att kapa resterande tiondelar i heaten.

Heaten

Heat 1: Trots att det var 30 förare så delade Mora upp Micro klassen i två grupper, det var troligen för att det bara var 3 klasser (Cadetti, Micro och Mini) och det skulle bli för kort tid mellan heaten. Max får därför startruta 2. Taktiken för heatet är att Max skall ta rygg på Jakob och inte attackera honom förens på de två sista varven, detta för att eventuellt lyckas skapa en lucka ner till 3:an och inte bjuda in de andra i fighten mot slutet. Max tar starten men direkt på varv 2 tar sig Jakob förbi. Sedan tar Max rygg på Jakob och taktiken fungerade perfekt. Max åker med Jakob utan problem och dessa två skapar en god lucka ned till trean William Carlsson #91, På varv 7 kör Max om Jakob, men Jakob är mycket snabbar på rakan och Max tar ta ett defensivt spår in i kurva 1 och får därmed något lägre fart på rakan ned mot kurva 2, detta utnyttjar Jakob och återtar första platsen i kurva 2. Men Max laddar och bygger upp fart i sista velodromen och lyckas dyker i sista kurvan och korsar mållinjen som 1:a.
Men lyckan vara inte så länge. Max har tyvärr tjuvstartade och döms med 10 sekunders bestraffning, detta medför att vi blir 10:a i heatet.

Heat 2: Efter heat 1 satt Max länge och surade p.g.a. tjuvstarten. Det var mycket svårt att få honom på bättre tankar, men efter att vi pratat igenom det och att han måste kunna släppa det och gå vidare och inte ödsla energi på det som hänt utan istället börja ladda för nästa heat.

I Heat 2 startade Max på tionde positionen och nu var han taggad. Målet var att försöka ta så många platser som möjligt i starten och sedan se hur långt det räcker (köra om kan han ju). Taktiken fungerade inte så bra Max kom bara förbi en bil i starten, och under varv 1 försöker Max ta sig förbi Tobias Sjögren #65 ett antal gånger men fick det inte att hålla. Men in i kurva 1 på varv 2 tar Max sig lätt förbi Tobias och in i sista velodromen tar Max sig även förbi Emil Sonesson #71. I sista kurvan på varv 3 tar Max sig förbi Johan Palmqvist #38 som gjode ett litet misstag i velodromen, så nu är Max uppe på en 6:e plats. På varv 4 gör Max ett litet misstag, han träffar kurbsen i kurva 4:a och tappar ganska många kartlängder till klungan framför honom. På varv 5 passar Max på att ta sig förbi både Julle Ljungdahl #20 och Wille Jonsson#29 i samma kurva när Julle försöker göra en omkörning på Wille. På varv 6 tar Max sig förbi William Carlsson #91 och nu är Max uppe på en 3:e plats. Luckan fram till Isac Blomqvist #64 är tyvärr för stor, när Max kommer ut ur kurva 1 på varv 7 så har Isac redan svängt in i kurva 2. Men Max ger inte upp, han tar in över halva försprånget på Isac på de två återstående varven. Max kommer i mål som 3:a.

Final

I finalen får Max startruta 11. Innerspår! Nu borde vår startstrategi fungera. Men Max lyckades inte ta någon plats, han tappar dessutom lite till framförvarande bilar i början av varvet (hade gjort en liten förändring på förgasaren, jag ville inte att vi skulle gå torrt mot slutet av finalen). På varv 2 kör Max först om Kalle Gustafsson #19 och sedan även Johan Palmqvist #38. På varv 3 kommer Max alldeles för fort ikapp Wille Jonsson #29 och missar lite i kurvan och tappar mark. Wille kör Max sedan om i kurva 2 på varv 4 och under samma varv kör han även om Emil Sternmark #9. På varv 5 kör han om William Carlsson #91. Varv 6 gick åt att köra ikapp klungan framför och på varv 7 kör han om William Sjöblom #60, nu är Max uppe på en 5:e plats. På varv 8 in i kurva 1 tar han sig förbi Isac Blomqvist #64 och på varv 9 går han snålt mellan kurva 3 och 4 och därigenom tar han sig förbi Daniel Blixt #60, nu är Max uppe på en fin 3:e plats. Men luckan upp till 2:a platsen är tyvärr för stor, men Max gör ett tappert försök och sätter sitt snabbaste varv i finalen (45.080s) på sista varvet.

Sammanfattning

Max genomförde en otroligt bra tävling. Om han bara hade varit lite lugnare i heat 1 (inte tjuvstartat), så tror jag faktiskt att han skulle ha kunnat ge Jakob Bälter en match om segern. Nu är det andra tävlingen i rad som han ger sig själv ett onödigt handikapp och det är synd. Just nu går det mycket bra och snart hamnar alla bitar på plats och då får vi se hur långt det räcker, kanske till den åtråvärda pallplatsen högst upp.

Bilder och filmklipp kommer att läggas upp under Bilder/Filmklipp.

2011-08-28 - Junior Festivalen (Jönköping)

Junior Festivalen - Jönköping (2011-08-27 -- 2011-08-28)

Den otroliga uppkörningen

Junior Festivalen i Jönköping är en trevlig tävling, dels för att det är en tvådagarstävling det blir mycket köra för förarna samt att vi förare/föräldrar kan umgås med andra likasinnade på kvällarna.

Upplägget för tävling är också annorlunda mot tävlingar i MKR serien. Efter tidkörningen så delas förarna in i 5 grupper A-E, där bästa tiden hamnar i A gruppen, näst bästa i B o.s.v. Varje grupp står på ett led d.v.s. grupp A har start positionerna 1, 3, 5 osv. medans grupp B har 2, 4, 6. Den snabbaste gruppen står alltså på position 1, 3, 5, så grupp B står på positionerna 2, 4, 6 när de möter grupp A och på positionerna 1, 3, 5 när de möter grupperna C, D och E. Alla grupper möter varandra under lördagen och på söndagen är det finaler.

Lördag

Träning

Eftersom vi hade tränat under fredagen så visste vi vilka grundinställningar vi skulle köra med. Så det ända vi gjorde under träningen var att justera förgasaren för rådande väderförhållanden.

Tidkörning

Tidkörningen gick bra, men kunde ha gått bättre. Max la sig sist i en klunga och åkte med utan att köra om eller lämna en lucka, så tiden kan inte bli bättre än den som ligger först och bestämmer farten. Det konstiga är att han inte brukar göra så, men Max hade säkert någon idé med detta.

Vi fick 11:e tid totalt men det var otroligt jämnt t.ex. så var det en tiondel upp till 6:e platsen. 11:e tid medförde att vi hamnade i grupp A, och där är vi 3:a och det medför startruta 5 när vi möte de annan grupperna.

Heaten

Heat 1 (gr.A-B):

I första heatet möter vi grupp B. Max gör en bra start och är uppe på 3:e plats i första kurvan. Under heatets gång tappar han två platser p.g.a. en del små misstag i några kurvor, men mot slutet så lyckas han ta sig upp till 4:e plats.

Heat 2 (gr.A-E):

I andra heatet startade Max alltså åter 5:a som han kommer att göra i alla heaten. Max gör en kanon start och är uppe på en 2:a plats efter Hugo Nerman #69 i första kurvan. Max och Hugo har en fin fight där de växelvis är uppe i ledningen. Max gör tyvärr ett misstag i dubbel högern efter start och mål linjen och är ute på kurbsen och blir därmed även passerad av Filip Martinsson #88 in i kurva 3. Max dyker i vänsterkurvan efter nedförsbaken och återtar 2:a platsen, men kommer ut brett, Filip och Max kör sida vid sida i uppförsbacken med Max på insidan mot högern som vänder ned mot start och mål rakan. Alex Garcia #12 drar nytta av denna fight och dyker på insidan av Max i högern. De går in tre kartar i bredd och tyvärr blir det lite för trångt och Filip får tyvärr stopp. Max blir 3:a i detta heat.

Heat 3 (gr.A-D):

Max gör för ovanligheten en dålig start. Han försöker köra om Alex Garcia #12 som startar 3:a på yttern, men det får till följd att Max istället tappar platser. Max är nere på 8 plats. Under heatet kör ändå Max upp sig till en fin 4:e plats.

Heat 4 (gr.A-C):

I heat 4 gör Max återigen felet att lämna innespåret i starten, det medför att Moa Lijendahl #7 som startade bakom Max smiter förbi in i första kurvan. Men Max återtar 5:e platsen i kurva 3, och tar ytterligare en plats under första varvet. På varv 2 tar sig Max upp på en 3:e plats. Nu börjar jakten på Hugo Nerman #69 och Jakob Bälter #98 som såg till att skapa en lucka under de första två varven. Under de nästkommande varven åker Max jämt med dem, men under de två sista varven tar Max in ordentligt. Speciellt under sista varvet, när Hugo och Jakob fightas om platserna i två kurvor så är Max direkt uppe i bak bumpern på Jakob. I sista högern innan banan vänder ner mot start och mål rakan passar Max på att dyka på innern och kör om bägge två. Max tar segern i heatet.

Söndag

På söndagen visar Jönköping upp sin sämre sida d.v.s. det hade regnat under natten och det regnade fram till lunch, Men det brukar vara växlande väderförhållande under Junior Festivalen, så varför skall denna gång vara ett undantag. Så det var bara att ställa in chassiet för regn.

Warmup förfinal

Warmup:en går bra och Max kör tilll sig 4:e bästa tid.

Förfinal

Genom sina två 4:e, en 3:e och en 1:a plats så får Max 5:e startpositionen i förfinalen. Inför förfinalen hade vi pratat igenom lite taktik och den fungerar utmärkt, Max är snabbt uppe på 3:e plats och nu börjar Isak Blomqvist #64 och Max jakt på Jakob Bälter #98 som hade fått några meter i starten. Efter något varv så har vi en kvartett bestående av MKR förarna Jakob, Isak och Max och de har rykt åt sig en rejäl lucka ner till Hugo Nerman #69. På varv 7 gör Max ett misstag och tappar 5-10 meter på Isak och i sin iver att ta igen denna lucka bromsar han på sig och får stopp. Max får 17:e plats, inte ett idealiskt utgångslägen inför finalen.

Finalen

Den otroliga uppkörningen

Inför finalen så hade det slutat att regna och det hade dessutom hunnit torka upp. Så det blev bara att skruva om chassiet igen denna gång för torrt, men det fanns ändå en viss oro att regnet skulle komma tillbaka.

Max fick startruta 17 efter snurrningen i förfinalen. Max gör en kanonstart och tar rygg på Alfred Nilsson #97 som stattade framför Max. Efter dubbel högern är Max 12:a och i kurva 3 så tar sig Max ytterliggare två till d.v.s. uppe på 10:e plats, Under första varvet tar Max ytterligare en plats, så efter ett varv är han uppe på 9:e plats. Efter varv 2 är han uppe på 7:e plats. Efter 3 varv är han på 5:e plats (han tog 3 platser men tappade en till Alfred). Under 4:a varvet tar sig Max åter sig förbi Alfred, så efter fyra varv är han på 4:e plats. Under varv 5 och 6 kör han ikapp Jakob Bälter #96 som hade en lucka på 15-20 meter, så efter 6 varv är Max uppe på en 3:e plats. Under varv 7 tappar Max igen en position till Alfred. Men under varv 8 dyker Max på insidan av Alfred och samtidigt kör han även om Hugo Nerman som låg utanför Alfred i samma kurva, och nu är han uppe på en andra plats. Men i ingången till kurva 1 på nionde varvet blir Max påkörd av Alfred så att han missar kurvan grovt och tappar två platser till Alfred och Hugo, men det tar bara ett halvt varv så är Max åter uppe på 2:a plats igen. I kurva 4 på tionde varvet dyker Alfred och tar sig förbi Max men Max återtar platsen igen i kurva 5. P.g.a. denna hårda fight mellan Max och Alfred så har man låtit Lukas Thylin #65 få en enkel resa längst fram samt låtit Vincent Lassesson #24 komma ikapp, och på 11:e varvet i höger kurvan innan nedförsbacken mot start och mål rakan gör Vincent ett försök att köra om Max men får den inte att hålla. Under sista varvet får Max det lite lugnare p.g.a. att Vincent och Alfred fightas om 3:e platsen. Max kommer in på en 2:a  plats.

Sammanfattning

En helt osannolik och otrolig uppkörning i finalen, från 17:e till 2:a plats något som inte borde gå.
Allting fungerade perfekt under helgen, en lyckad drevning och Max otroliga körning gav förutsättningar för att han skulle kunna köra om på de kurviga partierna. Det är bara synd att Max skall ge sig själv ett så stort handikapp till finalen. Men får man önska något i efterhand så skulle Max och Alfred inte ha fightats så mycket om platserna utan låtit någon av de dra, för troligen hade de då kunnat jagat ikapp Lukas och utmanat honom om första platsen.

Men både Max och teamet runt Max är mycket stolta över denna framgång.

2011-08-20 - MKR 6 (Västerås)

MKR 6 - Västerås 20 augusti 2011

Då var det dags för sjätte deltävlingen i MKR serien. Denna gång är det Västerås som står som värd för tävlingen.
Vädret: Regn och avslutas med sol, återkommer med detaljer i texten nedan.
Antal startande: 42 st i Micro

Träning

Träningen gick under regnförhållande efter nattens regn och blåst, samt att det små duggade mest hela tiden. Så det blev att ställa in chassit för regn innan första träningspasset. Träningen gick mycket bra t.o.m. över förväntan eftersom vi inte har någon som helt träning på regn i år. Men Max tyckte det var roligt att köra på regn och körde otroligt mjukt och fint, det gav en 2:a bästa tid på träningen.

Tidkörning

Tidkörning och fortfarande så regnade det. Så nu är det upp till bevis nu när alla har optimerat sina bilar inför tävlingen. Max lottas till 16 startruta i första tidkörningsgruppen, inte idealist eftersom Cadetti som kör före oss inte kör undan så mycket vatten. Dessutom tilltar regnet strax innan tidkörningen börjar för grupp 1 och när sedan grupp 2 skall ut så regnar det nästan inte alls. Under tidkörningen fick Max aldrig ett helt fritt varv utan körde om minst en bil per varv. Men trots detta körde Max till sig en 2:a tid i sin grupp och en fin 5:e plats totalt. Detta lovar gott inför fortsättningen.

Heaten

Heat 1: Max startar på 3:e startrutan i grupp 1. Max gör en bra start och hänger på Isac Blomqvist #64 som var master och tar sig förbi Vincent Lassesson #24 in i första sväng, tyvärr så går han ut lite för långt till vänster i första kurvan och öppnar dörren så att Wille Jonsson #29 kan dyka och ta sig förbi Max. Sedan under långa rakan kör Vincent Lassesson om Max på första varvet. Dessa fyra har fått en bra lucka till de övriga under första varvet. Max gör en bra första svang på varv 2, men tyvärr så kommer Max ikapp Vincent Lassesson alldeles för fort och bromsar på sig och får tyvärr bryta.

Heat 2: I heat 2 startar Max på 16:e start rutan. Max gör åter en bra start (han har utvecklats till en riktig startkanon) och tar några platser in mot kurva 1. Det blir lite karambolage i kurva 1 framför Max och Max får ta omvägen utanför banan för att undvika att få stopp. Detta medför att Max kommer ut som 17:e, d.v.s. nästsist av de som kom igenom kurva 1. Men under heatet visar Max prov på bra bilkörning med djärva omkörningar, genom att bara bromsa några meter senare än andra så kan han köra om många in i kurvorna. När det återstod ett varv var Max uppe på 7 plats, men han tror att han gick i mål eftersom mål domaren stod vid mållinjen med flaggan i handen (men han vinkade inte med den). När Max kommer till depå infarten styr han helt enkelt in där, men jag viftar att han skall fortsätta. Max kör över gräset ner på banan igen och kommer i mål som 12:a. Max är bedrövad av detta misstag.

Final

B-Final: Nu har det äntligen slutat att regna och banan börjar torka upp på vissa ställen, men det är fortfarande för blött att köra på slicks. De två dåliga heaten ger oss en 5:e startposition i B-finalen. Max gör återigen en kanon start och är uppe på 3:e plats efter första kurvan. Under första varvet tar han sig även förbi 2:a och under andra varvet går han upp i ledningen. Under de resterade 6 varven kör han riktigt bra och drar ifrån 2:a och vinner med drygt 2 sekunder.

A-Final: Nu är banan helt torr så inför A-finalen blir det att ställa om chassit för torrt. Genom vinsten i B-finalen ger det Max en 26:e startposition i A-finalen. Finalen är lite strulig med två som snurrar på master varvet, dessa knuffas igång (trots att reglerna säger att man inte får starta en kart som passerat 40 meter linjen) och börjar återta sina platser men det är så rörigt att de måste rödflagga heatet. När starten sedan går gör Max som vanligt en bra start och dyker in i kurva 1, han glider ut till ytterkanten i utgången för att få att även kunna dyka i kurva 2. Men i utgången i kurva 1 tar vårt äventyr slut eftersom Max blir påkörd så att kan snurrar och får stopp.

Sammanfattning

I all bedrövelse som vi hade i denna tävling kan jag ändå hitta några positiva saker. Max gillar att köra på regn och det går dessutom mycket bra. Jobbet vi har gjort för att få chassit välballanserat verkar fungera, chassit var konsekvent i kurvorna och det medför att Max litar mer på det och kan därför köra ännu fortare i kurvorna. Max ser redan framemot nästa regntävling,

2011-08-13 - MKR 5 (Rättvik)

MKR 5 - Rättvik 13 augusti 2011

Då var det dags för femte deltävlingen i MKR serien. Denna gång är det Rättvik som står som värd för tävlingen.
Vädret: Dagen började med en kall morgon 5 grader varmt, men under dagen steg temperaturen upp till en 18 grader.
Antal startande: 30 st i Micro (det var 32 anmälda)

Träning

Vi hade stora problem under de första två träningspassen där ingenting fungerade. Max körde på 1:07.5 tider nästan 3.5 sekunder efter de bästa. Inför tredje passet så bytte vi förgasare (stort tack till Tomas och Vincent Lassesson som lånade ut en av sina) samt blandade ny bensin. I tredje passet så gick det betydligt bättre, Max körde på 1:05.3 drygt två sekunder snabbare än i de två första träningspassen.

Tidkörning

Max gör en ganska bra tidkörning, han får 4:e bästa tid i sitt heat och en 9:e totalt. Det kunde ha blivit bättre men Max satte sin tid 1:05.0 i början av passet sedan kom han ikapp ett antal förare som han körde om. Men det är alltid bättre att jagas än att jagas därför ger jag Max signaler att släppa om bakomvarande förare, men han missuppfattar och släpper bara om en bil som han kör om under varvet. Därför på nästkommande varv ger jag signal att släppa om alla, men tyvärr så får de målflagg under det var som skulle kunnat bli ett fritt jagande varv.

Heaten

Eftersom de bara är 30 startade så slår de ihop de två grupperna till en grupp inför heaten.

Heat 1: Max startar på 9:e rutan. Max gör en bra start och tar ett antal platser i starten. Under heatet så gör Max ett antal omkörningar var av ett misslyckas så att han tappar ett par platser. Så det blir att göra om bedriften igen. Max kör upp sig till en 5:e plats.

Heat 2: I heat 2 startar Max på 5:e startrutan. I detta heat gör Max en kanon start och är uppe på en 2:a plats efter Vincent Lassesson som Max tog rugg på i starten. Men tyvärr så räcker vi inte till riktigt på rakan, utan Max får kämpa med näbbar och klor för att göra det svårt för de andra att inte köra om honom. Men Max slutar ändå på en 5:e plats tack vare en mycket järv omkörning i de sista kurvorna.

Final

Inför finalen så stod vi i valet och kvalet att gå upp eller ned i drev för att förhindra att vi inte skall bli omkörda på rakan. Genom sin två 5:e platser i heaten så får vi starta på 5:e plats i finalen. Åter igen så gör Max en kanon start och tar rygg på Vincent men denna gång räcker det inte riktigt upp till en andra plats utan Max får släppa av när Jakob Bälter stänger dörren. Tack vare detta så tappar vi fart på och tappar ytterligare en plats på nästkommande raka. Med facit i hand så skulle vi inte ha gått ner i drev utan gått upp. Men Max kämpar på bra och behåller sin startposition in i mål och blir 5:a.

Sammanfattning

En mycket bra genomförd tävling av Max. Att komma 5:a efter de problem vi hade med motorn i början av dagen är ett mycket bra resultat.

2011-06-18 - MKR 4 (Södertälje)

MKR 4 - Södertälje 18 Juni 2011

Då var det dags för fjärde deltävlingen i MKR serien. Denna gång är det vår hemmaklubb Södertälje som står som värd för tävlingen.

Vädret är soligt och ca 20 grader.

Träning

Under första träningsheatet så är banan fortfarande blöt efter nattens regn. Chassit och drevningen ser bra ut under hela träningen, det ända förändring jag gör är att vrida in H-skruven lite grand.

Tidkörning

Max gör en mycket bra tidkörning och kör till sig en 4:e bästa kvaltid. Det ända som kunde ha varit bättre var att Max skulle ha kunnat lämnat en lucka till framförvarande och sedan jagat ikapp dom för att få en ännu bättre tid. Istället kör han om dom och när han ligger först släppa han om dom, och göra om samma manöver igen. Men det är något som vi får jobba på framöver, tillsamans med att Max måste sluta med att titta bakåt. Det var inte långt ifrån att jag hade packat ihop hans kart p.g.a. att jag blir skogstokig av att man tittar bakåt.

Heaten

Heat 1: Max startar på andra startruta i grupp 2. På pappret är denna grupp betydligt hårdare än grupp 1 och Max kan komma i mål allt mellan 1:a till 6:a. Max gör inte en av sina bästa starter och kommer ut som 4:a efter kurva ett.Under hela heatet försöker Max få omkörning av Johan Palmqvist #38 att hålla men tyvärr så tar Johan altid tillbaka 3:e platsen inför nästa kurva.

Heat 2: I heat 2 startar Max på 4:e plats. I detta heat gör Max en bra start på yttern han håller sin 4:e plats. Även under detta heat så försöker Max få omkörningen av Johan Palmqvist att hålla, de kör om varandra hela tiden under detta heat. Max gör ett sista försök in i sista kurvan, de går över start och mållinjen sida vid sida men Max är 4:a. En mycket underhållande racing bjöd killarna upp till och Max sätter sin bästa tid någonsin på Tuvängen med en tid på 48.149.

Final

Genom sin tid i tidkörning och sina två 4:e platser så räcker det till 6:e startrutan i finalen. I finalen gör Max en otroligt bra start och kommer ut som 3:a efter första svängen. Men tyvärr så går vår kart lite tungt i kurvorna (hade inte vågat att ändra något efter heaten) och under de närmaste varven blir Max omkörd av både Jakob Bälter #98, Vincent Lassesson #24 och Johan Palmqvist #38. Men Max skapar ändå en lucka ner till Nils Runnegård #7 och Daniel Blixt #60.På nästsista varvet kommer Max ikapp en varvad förare precis i slutet på backen, denna förare håller inte undan utan så Max får vänta ända till rakan ner mot depå svängen för att kunna köra om. Och nu har Nils och Daniel kör ikapp de 20 meter som de låg bakom Max, det blir ett närvpirrande sista varv men Max håller undan och blir 5:a (6:a trodde jag). Men William Sjöblom #80 har fått stopp under de sista varven, när kedjan hoppar av när Jakob Bälders kör på honom vid omkörningen.

Sammanfattning

En mycket bra genomförd tävling av Max. Att bli 5:a i årets tuffa Micro klass på sin hemmabana med den extra press det är, när alla tror att man skall prestera extra bra är annat än med beröm godkänt.
Men vi måste träna mera för att lära oss mer om chassi-, motorinställningar och däckstryck inför fortsättningen av säsongen.

2011-06-11 - MKR 3 (Gävle)

MKR 3 - Gävle 11 Juni 2011

Då var det dags för tredje deltävlingen i MKR serien. Denna gång är det Gävle som står värd för tävlingen.

Det skall bli spännande och se hur det kommer att går på denna bana, eftersom vi aldrig har varit här.

Vädret är på topp, med sol och upp emot 30 graders värme.

Träning

Första passet gick så där vi hade ett för litet drev. Så till andra träningen så gick vi upp två kuggar och nu hänger vi med hyfsat, men det saknas 5 tiodelar till de allra bästa. Till tredje passet går vi upp ytterliggare 2 kuggar för att se vad som händer, men det var alldeles för stort. Nu tappar vi istället 5 tiondelar, dels beror det på att det har satts ner mer gummi i banan (KZ2 sätter ner stora mängder med gummi) och att det har blivit varmar, men det stora drevet visar sig även på rakan genom att vi tappar i hastighet. Se inför tidkörningen går vi tillbaka till drevet vi hade på andra träningen.

Tidkörning

Tidkörningen får man nästa säga blir ett fjasko, Max kvalar in som nummer 21. Problemet var att jag inte hade hängt med det ökande greppet i banan som KZ2 kartarna satte ner. Vi hade på tok mycket grep i kurvorna, så karten gick för tungt. Tidkörningen började annars ganska bra, Max får en startruta ganska långt bak och han börjar att köra om ett antal kartar så att han skall få ett fritt spår, men vid det laget så har däcken blivit så varma att vi inte kan sätta någon bra tid. Mot slutet så släpper Max av på farten för att släppa om några kartar, så att han får jaga istället för att vara jagad. Men tyvärr så var det ett varv för sent eftersom målflaggen kommer ut och det snabbaste varvet sätt enligt Alfanon på det sista men det registreras inte av tidtagningstranspondern.

Heaten

Heat 1: Till heat 1 så har vi renoverat förgasaren eftersom den inte stängde som den skulle. Vi breddar även lite bak för att ta bort lite grepp.
Max startar 11 i sitt heat.Han gör en kanon start och är uppe på 7 plats efter andra kurvan. Han kör om ytterigare 2 stycken och sluter på en 5 plats. Men fortfarande så går det saktare och saktare för varje varv.

Heat 2: Till heat 2 breddar vi lite till. Max startar 5 i detta heat och gör återigen en kanon start och kommer ut som 3:a från andra kurvan. Men tyvärr så hakar han i en karten som låg utanför honom på 4:e plats och tappar fart. Så Max blir omkört av en kart på rakan ner mot kurva 4. 4:a platsen håller Max sedan in i mål. Och nu såg tiderna betydligt jämnare ut än vad de gjorde i heat 1.

Finalen

Max 5:e och 4:e plats i heaten räcker till startruta 8:a i finalen. Ytterspår in i kurva 1 och 2 är inte ett drömläge eftersom det är där Max i heaten hittat fina omkörningsmöjligheter. Max klarar däremot att hålla sin 8:e plats och den plats hållar in i mål. Men Max får jobba hårt för denna plats, han är ivrigt uppvaktad av William Carlsson #91 där Max får ta till alla defensiva tallanger. William är vid ett par tillfällen om Max men Max tar direkt tillbaka platsen i nästa kurva.

Notering

Sedan blir det lite strul med vågen först diskas Wille Jonsson #29 i Micro finalen som hade kört in på en fin 3:e plats för att han väger för lite (så vi var 7:a ett tag). Men när Mini gänget sedan kommer in så är det fler som har problem med vikten och därför bestäms att vågen inte fungerar som den skall och därför återinförs Wille igen.
Så vi som inte vägde för lite gjorde alltså fel, vi skulle ha kört utan vikter för det hade inte spelat någon roll med facit i hand.
SBF/MKR kanske skulle kräva lite bättre vågar av de som arrangerar tävlingar. Så att arrangören inte kan använda någon slags brevvåg som bara visa kg utan decemaltecken, man vet alltså inte om väger 97.0 eller 97.9 kg.

2011-05-21 - MKR 2 (Katrineholm)

MKR 2 - Katrineholm 21 maj 2011

Då var det dags för deltälvingen nummer 2 i MKR serien. Denna gång är det Katrineholm som står värd för tälvingen. Vädret är på topp med sol och ca 20 graders värme.
Antal startande i Micro är 36 stycken. Och Katrineholm är bara en 20 bana så det kommer att bli både A, B och C finaler.

Våra förväntningar är på topp efter den stora framgången i Linköping. På motorfronten kör vi fortfarande med reserv motorn (det gick ju så bra i Linköping) p.g.a. att vi inte har hunnit att göra en utförlig referens test.

Träningen

Träniningen började bra. På första träningen sätter Max en mycket konkurrans kraftig tid. Fast något hände med banan för på andra träningen är alla betydligt sämre, Max tid är 7 tiodelar sämre. På tredje träningen så har vi fått lite bättre fart på grejerna igen, men vi kommer inte ner på tiden som sattes på första träningen.

Tidkörningen

Max sätter totalt den 10 bästa tiden. Och tyvärr så kommer vi inte ned på morgonträningens bästa tid, som var tre tiondelar bättre.. 

Heaten

Heat 1: Max starta 5:a i sitt första kval heatet. Tyvärr så kommer han inte så långt, en kart snurrar framför honom i första kurvan. Max försöker runda den på utsidan, men den rullar bakåt och de hakar i varandra och bägge får stopp.

Heat 2: P.g.a. av stoppet i första heatet får Max får starta på 13:e plats i andra kval heatet. Max kör otroligt bra och kör upp sig till 7:e plats.

Finaler

B-Final: En 17:e och 7:e plars i heaten räcker till en 7:e plats i B-finalen. Vi håller nästan på att missa B-Finalen eftersom tävlingsledningen återigen (inte första gången under dagen) fick för sig att ändra ordningen på klasserna. Men målet för B-Finalen är att ta minst två plats så att vi kommer till A-Final. Starten går bra men in i första kurvan blir Max påkörd av någon bakifrån, Max far rakt igenom startleden och tappar några platser. Inte den bästa starten på B-Finalen, men Max kör otroligt bra och kör upp sig till en 2:a plats.

A-Final: 2:a platsen i B-Finalen ger oss startruta 17 i A-Finalen. Max har visat att han kan köra om på flera olika ställen på banan, så peppningen inför A-Finalen blir att poängtera detta så att Max är riktigt peppad inför A-Finalen. Max gör en någorlunda bra start men tar ingen position i första kurvan, men nu börjar jakten på en bra placering. Under racet undviker Max ett par incidenter, den mest hårresande var när #11 (My Lind) går av i höger/vänster kombinationen vid depåutsläppet. Hon forsätter i hög fart ute på gräset och flygger upp på banan och missar Max med en halv meter. det kunde ha gått riktigt illa. Max fortsätter den goda trenden för dagen att köra om kartar lite överallt. Dessutom efter lite chassi inställningar så har han också fått upp farten ordentligt (hans snabbaste tider för dagen sätt han i A-Finalen). Han kör upp sig till en hedrande 9:e plats och var på god väg ikapp 8:e platsen men varven räcker inte till..

2011-05-07 - MKR 1 (Linköping)

MKR 1 - Linköping 7 maj 2011

Linköping står värd för årets första MKR tävling. Vädret är på topp med sol och ca 17 graders värme.

Antal startande i Micro är 31 stycken

Max 3:a
Träning

Under träningen testade vi våra två motorer, detta eftersom vi har haft problem att få fart på race motorn.

Tiderna som Max sätter på träningen visar att problemet vi har haft med morotn nu är löst, men efter lite övervägande tar vi ändå ett säkerhetsbeslut att köra med reserv motorn.

Tidkörning

Max gör en mycket bra tidkörning och sätter bästa tiden i sitt kvalheat. Tiden slås bara av Emil Sternmark i kvalgrupp 2.

Detta medför att Max har andra bästa kvaltid och får starta master i grupp 2 i heat 1.

Heat

Heat 1: I heat 1 startar Max som master. Max håller den platsen från start till mål, men han är ivrigt uppvaktad av sina medtävlande.

Heat 2: I heat 2 startar Max åter master. Efter ett par varv lyckas Max komma loss och få en liten lucka ned till 2:an, men mot slutet i heatet jagar Jakob Bälter sig ikapp. Max gör ett litet misstag i kurva 3 vilket medför att han komma ut lite brett, detta ger Jakob en chans att attackera Max ner mot kurvkompinationen 4, 5 och 6. Jakob gör en ganska brysk omkörning (på gränsen till det tillåtna) med halva karten utanför bana i kurva 5 kör han över kerbsen och bredsidar han sig förbi. Max klarar kurva 6 med nöd och näppe och som tur är det en tillräckligt stor lucka ner till 3:a för att inte tappa ytterliggare platser. Max jagar sedan Jokob och pressar honom under de resterande varven men lyckas inte återta 1:a platsen.

Final

Genom sin 1:a och en 2:a plats i heaten får Max starta 2:a i A-finalen. Emil Sternmark startar master med samma inkörda poäng men med en bättre kvaltid. Emil tar starten med Max som 2:a, 3:a är Daniel Blixt och 4:a Jakob Bälter. Emil och Max rycker och skapar en lucka ner till Daniel och Jakob som i sin tur har lyckats skapa en lucka till övriga fältet. Max pressar Emil under de inledande varven men lyckas inte få grepp om Emil på rakan. Runt varv 7 börjar motorn tappa ork (för snålt inställt munstycke) och Max klarar  därför inte att hänga med Emil längre. Jakob som har lyckats att ta sig förbi Daniel jagar nu ikapp Max och Max har inget att säga till om på rakan utan är ett lätt byte. Max lyckas hålla undan för Daniel som började komma otäckt nära mot slutet.

Max slutar 3:a, det är Max bästa resultat i MKR serien fram till dagen datum.

Kompletta resultatlistan finns på MKR seriens hemsida
Mylaps har alla tiderna

2011-04-24 - Chicken Race (Rasbo)

Chicken Race

Träning

...

Tidkörning

...

Heaten

...

Finalen

...

Sammanfattning

...

Övriga artiklar

Klicka på önskad artikel nedan för att öppna den.

2011-07-02 - Grekland semester på Rhodos

Grekland semester på Rhodos

Under vecka 26 har vi varit i på semester i Grekland. Resan gick till Rhodos för att få lite garanterad sol och bad under en vecka.

Veckan har varit underbar, med sol hela dagarna (inte ett ända moln på himlen under hela veckan) och en temperatur på 29 grader på dagen och 24 på nätterna.

Tyvärr så går en vecka alldeles för fort, men vi har hunnit med att bada, sola, en del shopping och provat på att dyka med tuber.

Max provar på att dyka med tuber

Max tyckte det var otroligt kul att dyka, så nu vill han ta dykcert.

Men ha nu en fortsatt trevlig sommar, så ses vi snart på på en karting bana.

2011-06-01 - Max nya hjälm

Idag var vi och köpte en ny hjälm till Max, det blev en Bell KC3-CMR Tribal Orange.

Bell KC3-CMR Tribal Orange

Logga in

Logga in Registrera

Login to your account

Username *
Password *

Create an account

Fields marked with an asterisk (*) are required.
Name *
Username *
Password *
Verify password *
Email *
Verify email *
Captcha *
Reload Captcha

Partners

Unipro

 

Mamma och Pappa

RMC toppen "Max" -22

RMC Toppen "DD2" -22

Sök

Online

Vi har 88 besökare och inga medlemmar online

Copyright © 2008-2014 by Runesson Racing.
All Rights Reserved.