KU tar beslut utan att tänka på konsekvensen!
KU har tagit ett beslut om att införa CIK tjocklekar på bakaxlarna även för klasserna Cadetti, Micro, Mini, J60 och Yamaha.
Det nationella klasserna har alltid haft ett fritt reglemente och där ovanstående klasser därför inte har innefattats av reglerna för tjockleken på bakaxlarna som har funnit under många år.
Beslutet är taget eftersom någon oseriös handlare/team har sålt/använd för tunna 30 mm axlar som därmed har gått av. KU har då tagit ett beslut att införa CIK tjocklekar för alla klasser men då har de inte har tänkt på vilka konsekvenser det får, t.ex. så drabbar det alla CRG åkare som kör med för tunn bakaxel. CRG i Sverige har under 9 år använt sig av en 40 mm axel med 2 mm gods, utan några som helst problem.
Jag har gjort en sammanställning av vilka chassin som har används i respektive junior klass i MKR.
Nu vet jag att det finns fler chassin än CRG som använder 40 mm axelar men eftersom jag inte vet exakt hur många som är drabbade av övriga chassin så har jag lämnat dom utanför min sammanställning.
Tyvärr så redovisar inte SKCC eller NC vilka chassin som respektive förare använder, så nedanstående sammanställning är antal CRG chassit som används i MKR.
Alla junior klasser: 55 av 215 st, d.v.s. 25,58%
Micro och Mini där CRG är störst: 47 av 128 st, d.v.s. 36,72%
D.v.s. det är mer än en fjärdedel av MKR:s startfält som måste byta bakaxel, en bakaxel som det inte finns några som helt problem med.
Chassi | Antal chassi / klass | Summa | |||
Cadetti | Micro | Mini | J60 | ||
All Kart | 1 | 0 | 0 | 0 | 1 |
Birel | 8 | 10 | 6 | 4 | 28 |
CRG | 6 | 23 | 24 | 2 | 55 |
Dino | 0 | 1 | 2 | 0 | 3 |
Energy | 1 | 3 | 0 | 2 | 6 |
Evo | 0 | 0 | 1 | 0 | 1 |
FA Kart | 0 | 0 | 0 | 1 | 1 |
Gillard | 0 | 0 | 1 | 3 | 4 |
Haase | 1 | 0 | 0 | 0 | 1 |
HM | 0 | 0 | 0 | 2 | 2 |
Intrepid | 5 | 4 | 5 | 4 | 18 |
Jesolo | 1 | 0 | 2 | 0 | 3 |
Kosmic | 0 | 1 | 1 | 1 | 3 |
Lenzo | 0 | 0 | 0 | 3 | 3 |
LH | 0 | 2 | 2 | 1 | 5 |
Luxor | 0 | 0 | 1 | 5 | 6 |
Maddox | 0 | 0 | 0 | 1 | 1 |
Maranello | 0 | 1 | 1 | 0 | 2 |
MBA | 1 | 0 | 1 | 0 | 2 |
MS Kart | 1 | 3 | 1 | 0 | 5 |
OK1 | 1 | 2 | 1 | 3 | 7 |
PCR | 0 | 0 | 1 | 0 | 1 |
PDB | 0 | 1 | 0 | 4 | 5 |
Praga | 0 | 0 | 0 | 1 | 1 |
RK | 0 | 2 | 1 | 2 | 5 |
Rosso Korsa | 0 | 3 | 3 | 0 | 6 |
TB KART | 0 | 1 | 0 | 0 | 1 |
Tecno | 5 | 3 | 1 | 0 | 9 |
TonyKart | 5 | 6 | 7 | 11 | 29 |
Top Kart | 0 | 0 | 0 | 1 | 1 |
Summa | 36 | 66 | 62 | 51 | 215 |
Antal CRG | 6 | 23 | 24 | 2 | 55 |
% CRG | 16,67 | 34,85 | 38,71 | 3,92 | 25,58 |
Micro & Mini | |||||
Summa | 128 | ||||
Antal CRG | 47 | ||||
% CRG | 36,72 |