Rotax Junior Max - Träning

Vi har haft tur med vädret under oktober och november. Därför har vi i stort sätt kunnat träna varje helg fram till nu och Max har hunnit med att köra många varv både på Tuvängen och Järfälla banan. Detta har vi gjort för att Max skall lära sig den nya karten och vara så förbered som möjligt inför nästa säsong.

Det är en hel del svårigheter att övervinna när man gå från Mini till Rotax Junior, i stort sätt alla säger att steget är mycket svårare att ta än vad det var att gå från Micro till Mini. Därför har vi tränat så mycket vi bara orkar. Vi har hittills bara skruvat minimalt på karten och istället mest koncentrerat oss på att Max skall lära sig hitta rytmen i den nya klassen.

Här är några svårigheter att övervinna:

Motor effekten - Motorn är betydligt starkare än den Max hade i Mini. Det gör att det till viss del blir enklare att köra eftersom den kan maskerar misstag i kurvorna, men samtidigt kan den skapa problem.

Förgasare - Dellorto förgasaren som används i Rotax är nästa problem man måste lära sig. Man kan inte bara trycka gasen i botten ut ur kurvorna för då dör motorn. Utan man måste smyga på med gas och sedan öka gasen så länge som motorn vill dra. Detta går i och för sig ganska fort att lära sig, men det var ett problem i början när Max gasade alldeles för sakta, han sa vid ett tillfället "Jag hinner inte gasa färdigt innan rakan är slut".

Spårval - P.g.a. den starkare motorn så kör man inte samma spår som Max gjorde i Mini. Har man en motor med lite effekt så måste man göra kurvan så rund som möjligt, minsta sladd betyder att man tappar fart. Men med en effekt stark motor så är detta problem mindre, här gäller det istället att inte köra för långa spår. Just spårvalet in i kurvorna har Max haft stora problem med och det har han till viss del fortfarande problem med, spårvalet in i kurvan sitter i ryggmärgen på honom. Men vi jobbar vidare på detta så att även detta fastnar.

Bromspunkter - Som alltid när man byter klass så gäller det att lära sig hitta vart bromspunkten är någonstans, det gäller att lära sig att bromsa så sent som möjligt. Därför har vi jobbat mycket på detta och givetvis haft karten rätt viktad för att vi inte skall få fel referens punkter.

 

Till våra konkurrenter!
I helgen 15-16/11 (körde både lördag & söndag) verkar det som om Max tog ett stort steg i rätt riktning med att hitta rytmen i körningen. Han satte mycket jämna och snabba tider både på blöt och torr bana, men det som imponerade mest på mig var tiderna som Max satte på söndagen. Det saknas fortfarande åtta tiondelar till de bästa tiderna som sattes på MKRen 2012 & 2013. Men med förutsättningarna att det bara var 5 grader i luften och banan var grön efter lördagens regn så är tiderna mycket imponerande. Och för er som undrar så körde vi givetvis med rätt vikt och på Mojo däck som vi har kört över 6 timmar med. cool

 

Unipro

Vi har även fortsatt att göra tester år Unipro, med att testa olika firmware och sensorer.

Har ni några frågor eller behöver hjälp med era Unipro UniGo så är det bara att höra av er till oss.

Go faster faster with Unipro!

Logga in

Logga in Registrera

Login to your account

Username *
Password *

Create an account

Fields marked with an asterisk (*) are required.
Name *
Username *
Password *
Verify password *
Email *
Verify email *
Captcha *
Reload Captcha

Partners

Unipro

 

Mamma och Pappa

RMC toppen "Max" -22

RMC Toppen "DD2" -22

Sök

Online

Vi har 15 besökare och inga medlemmar online

Copyright © 2008-2014 by Runesson Racing.
All Rights Reserved.